рус
укр
 

Терміни

А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z     0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ревербератор

— пристрій для досягнення штучним шляхом ефекту реверберації, що застосовується переважно при формуванні програм звукового супроводу радіо- і телепередач і під час звукозапису. На вхід ревербератора подається електричний сигнал, що несе звукову інформацію. Дія ревербератора зводиться до складання цього основного сигналу з послідовністю електричних сигналів спадаючої амплітуди, що несуть ту ж інформацію, але затриманих щодо основного сигналу в часі. Час реверберації визначається вимогами до характеру звучання: зазвичай воно вибирається в межах від 0,8—1,5 сек до 5—8 сек. З виходу ревербератора сигнал надходить на звуковідтворюючий або звукозаписний пристрій. Як правило, ревербератори забезпечують звучання, близьке за якістю до природного. Особливі магнітні ревербератори — так звані амбіофони — застосовують для поліпшення акустичних характеристик приміщень. У залах, де звуки занадто заглушаються, за їх допомогою електроакустичним способом імітують віддзеркалення звуку від стелі та стін і тим самим створюють для слухачів умови сприйняття звуку, близькі до оптимальних. Вмонтовані ревербератори застосовуються в сучасних мікшерних пультах і підсилювачах (див., наприклад, MA-0602D, MD-0602, AM-220).

Реверберація

(пізньолат. reverberatio — віддзеркалення, від лат. reverbero — відкидаю) — це процес поступового затухання звукової хвилі в акустичному просторі (закритому приміщенні) після припинення дії джерела звуку, обумовлений повторним віддзеркаленням звукових хвиль. При цьому швидкість розповсюдження звукової хвилі (звуку) залежить від властивостей повітряного середовища (атмосферного тиску, теплоємності, щільності).
Як відомо, повітряний об'єм приміщення є коливальною системою з великим числом власних частот, кожна з яких має коефіцієнт затухання, залежний, у свою чергу, від поглинання і віддзеркалення звуку від поверхонь стін, вікон та інших предметів. Час, протягом якого в приміщенні зберігається звук після припинення його відтворення, називається часом реверберації. Час реверберації впливає на якісні параметри звуку: тембр інструментів, співочих голосів, звуковисотну інтонацію та динаміку. Так, при недостатній реверберації (дуже маленьке віддзеркалення) звучання стає сухим, збідненим високими частотами, а при надмірній реверберації — нерозбірливим, розпливчатим. Оптимальний час реверберації залежить від характеру звукової хвилі, об'єму приміщення. Чим повільніше темп виконуваної музики, тим вище час реверберації. Якщо часовий інтервал реверберації менше критичного, то віддзеркалення звуків сприймається як гармонійна реверберація, а якщо більше — як відлуння. Оптимальна реверберація і відлуння можуть бути створені штучно, за допомогою акустичного пристрою — ревербератора. При записі мови, співу, музики, а також створенні різних шумових ефектів використання штучної реверберації є складовою частиною загальної обробки аудіосигналу.
Реверберацію використовують для поліпшення і підкреслення художньої виразності мови, співу, звучання окремих музичних інструментів, наприклад, при записі музичних програм у приміщенні з незадовільною акустикою. В цьому випадку застосування штучної реверберації дає змогу отримати необхідне співвідношення між гучністю і чіткістю звучання, добитися поліпшення якості звучання музичної програми. Аналогічно, реверберація допомагає створити необхідне акустичне забарвлення голосу або інструменту при записі вокаліста або виконуючого соло інструменту, щоб вони не загубилися в звучанні супроводжуючого ансамблю.
За допомогою реверберації можна створити ефект наближення і віддалення джерела звуку. Для цього поступово змінюють рівень реверберації, створюючи ілюзію зміни акустичного відношення, а, отже, й враження зміни звукового плану. Ефект реверберації також використовують при озвучуванні відеофільму або звуковому оформленні презентації, коли виникає потреба підкреслити акустичну обстановку того чи іншого місця дії. Необхідно також пам'ятати, що на тлі музики, записаної з реверберацією, спостерігається чіткіша розбірливість мови, ніж при накладенні на музику, записану без реверберації. Проте слід уникати надмірного захоплення реверберацією, оскільки це може відобразитися на чіткості звучання.

Регіональний код

Система управління відтворенням DVD з розподілом на шість регіонів продажу передбачає установку ідентифікаційного коду регіону як на програвачі, так і на дисках. Це дозволяє відтворювати диски тільки в тих регіонах, для яких вони випущені. За рішенням компанії, що випускає диски, їх відтворення може бути дозволено для декількох регіонів. Для програвачів, що працюють в стандартах PAL/NTSC, і для DVD в стандарті PAL для України і Росії встановлено регіональний код 5.

Регулювання фази

плавна або дискретна зміна фази електричного сигналу, що подається на сабвуфер, у межах 0°–180°.

Резонанс

(франц. resonance, від лат. resono — звучу у відповідь, відгукуюся) — явище різкого зростання амплітуди вимушених коливань в якій-небудь коливальній системі, що наступає при наближенні частоти періодичної зовнішньої дії до деяких значень, визначуваних властивостями самої системи. У простих випадках резонанс наступає при наближенні частоти зовнішньої дії до однієї з тих частот, з якими відбуваються власні коливання в системі, що виникають в результаті початкового поштовху.

Ресивер

пристрій, який одночасно являє собою тюнер для прийому радіопередач в одному або декількох діапазонах, передпідсилювач з регулюваннями і декодерами (для AV-ресиверів), підсилювачі потужності (два для стереомоделей і від п'яти до восьми - для AV-моделей) і блок живлення. TM SVEN пропонує дві моделі аудіовідеоресиверів — HR-970 і HR-980.

Рівень звукового тиску

(англ. SPL, Sound Pressure Level) — значення звукового тиску, яке вимірюється за відносною шкалою в дБ і є двадцятикратним десятковим логарифмом відношення ефективного значення звукового тиску акустичної системи до звукового тиску, відповідного порогу чутності людини в тиші на частоті 1 кГц — 20 мкПа. Рівні звукового тиску (для порівняння) від різних джерел: 10 дБ — шепіт; 20 дБ — норма шуму в житлових приміщеннях; 40 дБ — тиха розмова; 50 дБ — розмова середньої гучності; 70 дБ — шум друкарської машинки; 80 дБ — шум працюючого двигуна вантажного автомобіля; 100 дБ — гучний автомобільний сигнал на відстані 5–7 м; 110 дБ — шум працюючого трактора на відстані 1 м; 120 дБ — поріг больового відчуття; 150 дБ — зліт літака; 200 дБ — вибух атомної бомби. Тиск понад 140 дБ може викликати розрив барабанної перетинки, баротравми і навіть смерть.

Рідинні кристали

в'язкі анізотропні рідини, які складаються з молекул, що зберігають певний порядок в своєму розташуванні щодо один одного. Анізотропія — залежність фізичних властивостей речовини від напряму. Наприклад, атоми в молекулах можуть розташовуватися уздовж певної осі, і також довгасті молекули орієнтуються в рідинному кристалі, як в твердому — уздовж якогось напряму. Ці напрями в рідинних і твердих кристалах називаються оптичними осями, оскільки з їх існуванням пов'язані чудові властивості цих матеріалів (подвійне променезаломлення, поворот площини поляризації світла та ін.). На відміну від твердих кристалів, де оптичні осі жорстко закріплені, в рідинних кристалах напрям оптичних осей можна легко змінювати за допомогою зовнішнього електричного поля. Для управління оптичними властивостями рідинних кристалів потрібна дуже мала напруга. Насправді шар рідинного кристала має кінцеву товщину (близько 0,01 мм) і відносно жорстку орієнтацію молекул на твердій поверхні, що обмежує шар. Тому дія поля, що його відхиляє, вступає в протиборство із стабілізуючою дією пружних сил. Фактично відхилення оптичної осі в шарі рідинного кристала починається тоді, коли обертальний момент електричних сил стане більший, ніж обертальний момент пружних сил. Існує певний поріг різниці потенціалів (близько 1 В), вище якого буде вже неважко управляти оптичною віссю в різноманітних рідиннокристалічних індикаторах. Це пояснюється тим, що всі молекули рідких кристалів взаємозв'язані й орієнтовані однаково, і досить повернути одну з них, щоб усі молекули змінили свою орієнтацію.





А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z     0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Публікації

26.04.2018
HiTech expert - SVEN PS-470: недорога бездротова акустика з хорошим звуком і не тільки
SVEN PS-470 - це красива портативна акустична система з вбудованим МР3-плеєром і можливістю відтворення музики з USB-носія або карти microSD. Крім того, тут також вбудований FM-приймач, інформативний дисплей, хороша ергономіка управління плюс звук «гідного рівня». Принаймні, так говорить виробник. Протягом декількох тижнів я знайомився з усіма можливостями пристрою особисто, і тепер готовий поділитися своїми враженнями.
16.04.2018
TechToday - Огляд портативної акустики SVEN PS-470
SVEN PS-470 вмiє програвати музику с USB-накопичувача i карт пам'ятi, тут є FM-приймач, дротове та бездротове подключення, досить непоганий звук, але не найкраща автономнiсть.
11.01.2018
Огляд портативної акустики SVEN PS-175
Портативна акустика SVEN PS-175 може програвати музику не тільки зі смартфона / планшета за допомогою підключення через Bluetooth, але і з карт пам'яті micro USB, а також USB-flash. Може працювати в режимі FM-приймача. Має яскравий LED дисплей з декількома режимами відображення інформації. Також може виступати в якості будильника, який розбудить вас вранці під улюблену мелодію, записану на flash-накопичувач.